ビジネス&プロデュース

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海外招待セッション BP  

欧米で日本のゲームを成功させる方法 How to make Japanese games work in the West

日時 : 8月25日(木) 10:00~11:00
会場 : R304
形式 : レギュラーセッション
プラットフォーム : コンシューマ PC モバイル
難易度 : 激辛(知的刺激を求める人へ)
写真撮影 :
SNS公開 :
資料公開 : なし
受講スキル
日本と欧米のユーザーの主要な相違を理解したいと思っている開発チーム、ゲームデザイナー、プロデューサーおよびマーケティング関係者

Development Teams, Game Designers, Producers and even Marketing who want to understand some key differences between Japanese and Western audience
受講者が
得られるで
あろう知見
欧米等の西洋の市場で普及率と販売売上を向上させるためには、どのような変化を起こすことが必要か、どのようにして世界レベルの成功をおさめることができるか、の知見をえられる。

The audience will learn what changes would be needed in their game to increase reach and sales in the Western markets like USA and Europe. The key takeaway is how to make it a worldwide success.

セッションの内容
アジアで開発されたゲームは、常に欧米での成功に困難をきたしてきた。それには様々な理由があり、このセッションではそのいくつかに注目して取り上げる。欧米プレイヤーは、異なったプレイをし、異なったメカニクス、スタイル、プレイ方法に慣れている。このセッションでは特にゲーム・メカニクスの違いと同時に、マネタイゼーションの違いについても取り上げるが、さらにグラフィック・スタイルや文化の違い、プレイスタイルやユーザーの期待にどのようなインパクトをおよぼしているのかについてもお話しをする。もちろん、ガチャ、RPGメカニクス、Pay to Winなどのマネタイゼーションの重要な課題にも触れる。さらに注目するのは、アジアでのゲームの変遷が、何故市場ごとに異なる大きなインパクトを与えてきたのか、何故アジアは同じアジアではないのか(中国/韓国と日本のゲームスタイルの違い、及び西洋のプレイヤーとの互換性について)である。その他のトピックとしては、日本のコンソールの歴史がプレイ・スタイルに大きな影響をもたらしていること、また、iモードやUMTSといった様々な異なった携帯電話やインターネットの展開の歴史が日本における携帯ゲームに影響していることについてふれる。こうした相違を示す例としていくつかのゲームを参照する。たとえば「パズル&ドラゴンズ」を挙げ、日本で成功したように欧米でも成功させるにはどのような変更が必要だったのかについてお話する。

Games from Asia have always a hard time to be successful in the west. This has multiple reason and this talk will highlight some of them. The audience in the west plays differently and is used to different mechanics, styles and ways to play.

With this talk I will cover the differences in game mechanics as well as monetization in particular but will also cover topics like graphics style and cultural differences and which impact they have on play styles and user expectations.
Of course I will touch key issues like Gacha, RPG mechanics, pay to win regarding monetization.
I will also highlight why the game history of Asia had such a large impact on the differences between those markets and why Asia isn’t Asia, i.e. some differences between the Chinese/Korean and Japanese game styles and their compatibility with the western audience.
Other topics touched will be the console history of Japan and their heavy influence on play style and also the different mobile phone & internet history like I-Mode & UMTS and their influence on mobile games in Japan.
Some games will be used as references to show those differences and I will use Puzzle & Dragons as a reference what changes would have been needed to this game to make it as successful in the West as in Japan.

講演者プロフィール

Teut Weidemann

Teut Weidemann
Consultant
テュート・ワイデマンは、オンラインゲームおよびf2pのコンサルタント。Ubisoft、 Digital Extremes、 Edge of Reality、Headup Gamesなどの世界中の企業にコンサルティングを提供している。ブラウザゲーム・オブ・ザ・イヤーを受賞した「The Settlers Online」を支援した後に、Ubisoft Blue Byteの新規オンラインゲームプロジェクトに携わった。テュートは1980年代からゲーム業界に携わり、それ以来、100超のタイトルを主流のプラットフォームに送り出してきた。Apple ComputerおよびMicrosoft Gamesで勤務した後、1996年に独自の開発会社Wings Simulationsを設立し、当時ソニーであったPsygnosisスタジオ向けに、高評価を博した「Panzer Elite」を送り出した。 会社を売却後、2年超にわたりCDVにCTO(最高技術責任者)として加わり、開発全般を担当した。2007年以降は、未来のゲームとみなされているオンラインゲームにすでに参入している、あるいは参入したい企業にコンサルティングを提供している。オンライン・ゲームのメカニクスとマネタイゼーションのコンサルティングを提供した最新のプロジェクトは、モバイル用のAssassin’s Creed Identityであった。  

Teut Weidemann is an online games & f2p consultant and consults clients world wide, among them Ubisoft, Digital Extremes, Edge of Reality, Headup Games & more – and Ubisoft Blue Byte on new online game projects after he assisted them on the browser game of the year “The Settlers Online”. Teut started in the games industry in the 1980’s and since shipped over 100 titles on most known platforms. After working for Apple Computer and Microsoft Games, he founded his own developer Wings Simulations in 1996 which shipped the highly rewarded Panzer Elite for Psygnosis, a Sony company back then. After selling his company, he joined CDV as CTO for more than 2 years where he was responsible for all development. Since 2007 he is consulting companies who have or want to enter the future of gaming: the online space. His recent project he consulted in online game mechanics and monetization is Assassins Creed Identity on mobile.

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